Suomen Kipu ry:n uusi logo on julkistettu!
31.5.2022
Kipupiikki, nurkan taakse katoavan kivun häntä, kipukoukku – vai onko siinä kasvot? Yhdistyksen uudelle logolle löytyy yhtä monta tulkintaa kuin tulkitsijaa.
Samalla kun yhdistykselle työstettiin uusi strategia, myös graafinen ilme logoineen päivitettiin. Koko yhdistyksen aiemman historian ajan käytössä on ollut hymy-suru-naama, jota rakkaudella on kutsuttu pallopääksi. Pallopään yksityiskohdat ja värimaailma ovat vuosien saatossa muuttuneet, mutta ajatus on pysynyt samana: Vaikka kipu on vaikea asia, yhdistyksessä toimiminen tuo elämään iloa ja toivoa. Myös uusi logo heijastelee samaa ajatusta. Kivun kanssa eläminen on raskasta, mutta yhdistys voi tuoda elämään tietoa, toivoa ja positiivisia asioita. Edellinen muutos logoon on lähes seitsemän vuoden takaa, jolloin värimaailma muutettiin vihreästä raikkaan siniseksi. Nyt logon ja värityksen lisäksi uusittiin myös Kipupuomin ilmettä.
- Logouudistuksella haluttiin uudistaa yhdistyksen yleisilme ja samalla juhlistaa 30-vuotista toimintaamme, puheenjohtaja Ritva Kotisaari kertoo. - Logo luo monia mielikuvia - kipupiikki, kipukoukku, hiipuva kipu, voimistuva kipu vai kuitenkin hymyilevät kasvot? hän jatkaa.
Päätöstä työstettiin hallituksen kokouksissa ja logotyöryhmässä usean kuukauden ajan. Myös toimiston väki pääsi osallistumaan suunnitteluun. Suunnittelussa pohdittiin muotoja, värejä ja mahdollisia tulkintoja.
-Logon värissä päädyttiin pysymään sinisen sävyissä - väri koettiin rauhoittavaksi, luottamusta herättäväksi ja asiantuntevaksi, Kotisaari kertoo.
Uusi graafinen ilme tulee toistumaan kaikessa yhdistyksen viestinnässä. Toteutuksen teki graafikko Jere Elo.